SANATATE: SPITAL
MedicalCM - Medical Cost Management
Sistem informatic integrat pentru Spitale Publice sau Private, posibil de implementat in diverse variante, functie de complexitatea centrului medical. Modulele, optiunile si aplicatiile din cadrul acestuia definesc functional solutia informatica. Se integreaza, in completare, cu solutiile MEDIS Clinica, MEDIS Laborator si ERP-PAA pentru asigurarea managementului intregii activitati a unui centru medical.
Module, Optiuni si Aplicatii ale Sistemului Medical Cost Management
Optiune din cadrul sistemului Integrat MCM care permite responsabililor din cadrul Receptiei/Biroului de Internari si/sau Departamentului de Contractare sa automatizeze procesul de Ofertare/ Contractare a Pachetelor de Servicii Medicale care presupun Internare. Prin intermediul functionalitatilor sistemului se asigura cadrul de definire a Pachetelor si continutul acestora (acoperirea) precum si variatiile posibile (Ex: Tip Rezerva, Medic , etc.), astfel incat sa poata fi usor utilizate in procesul de Ofertare/Contractare. Toate ofertele / contractele salvate la nivelul unui Pacient sunt arhivate in sistem, astfel incat sa fie baza de facturare a prestatiilor la moment de externare, sau la momente intermediare. Tipizatele de Oferta si/sau Contract pot fi personalizate, astfel incat sa contina toate informatiile dorite.
Optiune din cadrul sistemului Integrat care ofera o imagine completa si corecta a resurselor alocate pentru asigurarea Internarilor (Ex: Nr paturi Libere / Sectii Clinice / Tipuri de Rezerve) in scop de planificare si rezervare a acestora, urmare a programarilor pacientilor in scop de Internare. Poate fi o etapa ulterioara procesului de Ofertare/Contractare, cel putin pentru Spitalele din mediul privat. In timp real, responsabilii din Receptia Spitalului / Biroului de Internari vor putea identifica rapid resursele in cadrul Spitalului pentru a salva o Programare. In aceste conditii, acestia vor avea o evidenta stricta si usor accesibila a tuturor programarilor pentru internare. Principul de programare respecta principiile regimului hotelier, dar, suplimentar, asista utilizatorul prin propunerile prestabilite privind numarului de zile necesare pentru o internare, functie de Pachetul de Servicii Contractat.
Optiune esentiala pentru Spitalele care au in structura functionala Bloc Operator (sau Sali de Operatie) si desfasoara activitati medical-chirurgicale. Cu ajutorul acestui instrument, utilizatorii pot gestiona usor si eficient resursele necesare desfasurarii operatiilor si pot rezerva o Sala de Operatie pentru anumite intervala orare, pentru un numar de ore propus automat functie de Interventia selectata. Suplimentar, se pot programa, pe langa resursele principale Medic Operator mana 1 si sala de Operatie, si alte resurse (ex: Medic mana 2, Asistenta de sala, Echipamente – Ex: Laparoscop, instrumentar, etc.), fara a se limita la un numar de resurse sau tipologie. In extindere, optiunea poate fi utilizata si pentru programare pe resursa pat in Stationarul de Zi. In timp real, utilizatorii pot accesa cu usurinta lista tuturor programarilor pentru operatii si detaliile acestora.
Optimizeaza procesele de Internare si Externare din cadrul Birourilor asimilate ale unui Spital, punand la dispozitie functionalitati de identificare rapida a pacientilor programati, internati, externati, programati pentru externare, pentru operatiunile de deschidere Foaie de Observatie, Externare Pacient, Emitere Decont, Facturare si Incasare a prestatiilor, precum si alte operatiuni (Ex: Accesare Istoric Medical). Procesul de Internare si/sau externare este facil si rapid, sistemul asigurand automatizarea completariii unui set de informatii la nivelul Foii de Observatia si asistand utilizatorul in completara celorlate informatii mandatorii finalizarii proceselor – inclus validari si verificari suplimentare necesare raportarii corespunzatoare catre CNAS/DRG. Faciliteaza identificarea rapida a Rezervelor libere pe Tipologia aferenta, conform programarilor, si asigura ocuparea acestora.Pentru Foile de Observatie CNAS sistemul faciliteaza preluarea semnaturii electronice si validarea Foilor de Observatie la moment de internare si/sau externare. Pacientii pot fi internati in regim de spitalizare continua, spitalizare de zi si prezentare.
Optiune importanta pentru Spitalele care prezinta structuri de Urgenta – UPU/CPU, asigurand completarea tuturor informatiilor necesare Fisei UPU, precum si triajul pacientilor in cadrul Spitalului pe coduri de urgenta. Pentru fiecare cod de Urgenta sunt asignate culori, astfel incat, impreuna cu solutia Tablou UPU, sa se asigure Informarea Apartinatorilor privind incadrarea pe cod de Urgenta si traseul Pacientului in continuare in Spital – prin intermediul televizoarelor montate in salile de asteptare.
Solutie Informatica web utilizata in camerele de garda ale spitalelor care permite afisarea pe terminale externe (Televizoare) a informatiilor pentru apartinatori privind incadrarea pe Urgente si triajul pacientiilor sositi in UPU/CPU sau camera de garda, in timp real. Este utilizata in stransa legatura cu optiunea de Fisa UPU.
Aplicatie web integrabila cu solutiile informatice dezvoltate de Softeh Plus care faciliteaza intocmirea Registrului Operatiunilor de Prelucrare a datelor cu caracter personal, permite configurarea textelor si forma consimtamintelor in functie de necesitati si asigura preluarea si gestionarea consimtamintele persoanelor vizate, pentru scopurile pentru care au fost sau urmeaza sa fie colectate informatiile cu caracter personal.
Asigura automatizarea procesului de calcul, emitere a documentelor fiscale si incasarea contravalorii servicilor prestate in Spital, urmarire a prestatilor nefacturate/neincasate pentru fiecare pacient in parte si generarea registrelor necesare. Suplimentar asigura si procesul de facturare si urmarire a avansurilor incasate, conform contracte incheiate cu pacientii. Se integreaza cu casele de marcat pentru asigurarea emiterii automate a bonului fiscal. Procesul se initiaza ca urmare a emiterii Decontului Financiar de la nivelul fiecarei Foi de Observatie.
Componenta centrala a Sistemului Integrat Medical Cost Management care asigura (fara a se limita) inregistrarea la nivelul fiecarei Foi de Observatie Pacient internat, a:
-Diagnosticelor – de trimitere, internare, la 24 ore, la 48 ore, la 72 ore, principale cod 1 si 2, secundare, cauze de accident, de deces, etc. (conform nomenclatoare Diagnostice ICD10), cu facilitati de precompletare, prin preluarea diagnosticelor unui episod anterior (cazul cronicilor), sau prin selectia unor Baterii de Diagnostice predefinite; Suplimentar sistemul verifica concordanta diagnosticelor si valideaza selectiile;
-Procedurilor / Interventiilor chirirgicale (conform nomenclatoare SIUI/DRG), cu facilitati de precompletare,prin selectia unor baterii de proceduri predefinite, si asigurarea mentionarii participantiilor la interventiile chirurgicale;
-Transferurilor de F.O intre Sectile Spitalului, modificarile de medic curant, regim alimentar si salon/rezerva, esentiale in automatizarea procesului de urmareire a pacientului in cadrul spitalului si pentru generarea statisticilor de miscare a pacientuilor in pe Sectii (centralizatoare) si a Foilor de Alimentatie;
-Tipizatelor medicale si/sau nemedicale generate de operatiunile curente, fara a se limita la un set standard, pentru eliminarea tipizatelor manuale si asigurarea tuturor formularelor in Dosarul Medical al Pacientului;
-Concediilor Medicale prescrise pacientului;
-Consumurilor de servicii – Ex: spalatorie, Trasnport si alte servicii medicale si /sau nemedicale care se vor regasi pe Decontul Pacientului la externare;
-Cererilor de Investigatii de Laborator, in mod asistat, cu posibilitate de analiza istoric consultatii/investigatii si transmiterea automata a Cereriilor de Investigatii in Laborator, fara operatiuni suplimentare; Investigatiile solicitate se vor regasi pe Decontul Pacientului in mod automat, fara operatiuni suplimentare, iar rezultatele acestora se vor putea accesa de la nivelul F.O., in timp real;
-Cererilor de Investigatii Paracilinice (Ex: radilologice)- idem Inestigatii Laborator;
-Cererilor de consultatii clinice ambulatorii – idem investigatii Laborator;
-Programarilor la consultatii clinice ambulatorii si / sau de radiologice;
-Protocoalelor Operatorii, rezultate in urma interventiilor chirurgicale;
-Prescriptiilor de Medicamente compensate/gratuite (Retete Electronice) aferente episodului de internare;
-Consumului de Medicamente / Materiale Sanitare / Proteze- Dispozitive pe Foile de Condica pentru Pacient din stocul aferent (cu rezervarea acestuia pe Pacient), cu asigurarea transmiterii automate, in scop de eliberare, catre Faramacia de Circuit Inchis, (fara a fi necesare operatiuni suplimentare) si in contabilitate, pentru asigurarea tranzactionarii contabile a consumului; Consumurile de medicamente / materiale sanitare / proteze -dispozitive se vor regasi in mod automat pe Decontul Pacientului cantitativ si valoric in preturile de consum (si/sau de decont), in mod automat, prin intermediul integrarii zonei de gestiune- contabilitate cu operationalul de Spital-Sectii;
-Documentelor externa ale pacientului (ex: Bilet de Trimitere, Buletine de Analize emise de laboratoare Externe, Rapoarte Medicale externe, etc.) sau rezultatele consultatiilor de radiologie (Ex: imagini);
-Fisei de Consum Critic ATI.
Suplimentar se asigura intreaga suita de Rapoarte Statistice aferente sectiilor (ex: Foaie de Miscare, Foaie de Alimentatie, Centralizatoare pacienti, etc.) si posibilitatea de urmarire in timp real a tuturor consumurilor si valorilor acestora pentru un episod de internare, fara a fi necesare prelucrari suplimentare.
Aplicatie WEB integrata cu solutiile medicale dezvoltatea de catre Softeh Plus ce permite automatizarea procesului de completare a foilor de condica/consum pe pacient- Foaie de Observatie, asigurand analiza /rezevarea consumului stocului de la nivelul gestiunilor de Farmacie/ Aparat. Automatizeaza procesul de transfer al documentelor primare generate catre solutia de ERP-PAA. Se poate utiliza doar impreuna cu componenta de gestiune din cadrul ERP-PAA.
Aplicatie WEB integrabila cu toate solutiile medicale dezvoltate de catre Softeh Plus ce automatizeaza procesul de completare si prescriere a retetelor de medicamente compensate / gratuite, in conformitate cu legislatia in vigoare, asigurand raportarea online a acestora pe serverele CNAS. Integrarea cu solutiile medicale usureaza completarea unei prescrieri prin preluarea tuturor informatilor necesare de la nivelul sistemelor de unde se face apelul, asigurand optiune de duplicare a retetelor anterioare, foarte utilizate in cazul prescrierilor pentru bolnavii cronici. Permite prescrierea si tiparirea retetei off-line in conditiile nefunctionarii conexiunii cu CNAS.
Asigura cadrul de completare si tiparire a concediilor medicale prescrise pacientului precum si raportarea acestora la CNAS pentru una sau mai multe conventii indiferent de numarul de medici.
Modul care interactioneaza cu toata suita de aplicatii medicale dezvoltate de catre Softeh Plus, oferind posibilitatea de a atasa sau vizualiza diverse documente (fisiere de tip text, imagine sau orice alt tip de fisier) in functie de anumite criterii: consultatii, foi de observatie, pacient, cu posibilitati de extindere. Pot fi vizualizate mai multe documente in acelasi timp (de tip imagine – pe cadrane diferite). Este o solutie de stocare in sistem logic a documentelor generate de fluxul operational din cadrul centrului medical (Ex: scanarea biletului de trimitere si atasarea acestuia la nivel de consulatie si/sau foaie de observatie, va permite identificarea rapida a acestuia de catre medic).
Se utilizeaza in cadrul Spitalelor care doresc sa asigure Centralizarea/ Urmarirea si marcarea activitatilor de nursing, rezultate in urma recomandarilor facute de catre medici (si nu numai), pentru pacientii internati. Prezinta o interfata usor accesibila utilizatorilor (personalului care asigura ingrijirea la pat a pacientilor internati) cu evidentierea activitatilor programate fiecarui caz in parte (Ex: Administrare medicamente, Recolatare probe biologice, masuratori, proceduri, consultatii, pregatire operatii), cu posibilitati de marcare a executiilor acestora si atentionari pentru neexecutie. Prin setul de rapoarte si situatii puse la dispozite, Planul de Nursing se poate genera automat si poate fi de un real folos in identificarea si analiza cazurilor de la nivelul fiecarei sectii, prin interfata vizuala pusa la dispozitie de sistem.
Se utilizeaza cu precadere in cazul Spitalelor care deconteaza serviciile prestate pacientilor asigurati la CNAS pe baza de caz rezolvat. Asigura calculul automat al ICM-ului unui F.O., avand la baza informatiile completate in Foaia de Observatie cu privire la diagnostice si proceduri. Prezinta un calcul imediat al acestuia ori de cate ori se doreste. Poate fi de un real ajutor in procesul de codificare. Suplimentar, exista si optiunea de integrare cu alte solutii de codificare, care pot pune la dispozitia utilizatorilor si validari, avertizari si indrumari privind modul de codificare (Ex: integrare Medicode).
Centralizeaza si consolideaza informatiile inregistrate la nivelul sistemului Medical-CM pentru a le evidentia in rapoarte bine definite, ce pot fi accesate in orice moment in scop de analiza si suport decizional. Optiunile oferite dau posibilitatea utilizatorilor de a realiza cu usurinta raportarile si rapoartele statistice necesare catre institutii si casele de asigurari, precum si construirea altor rapoarte suplimentare. Prin intermediul asistentului wizard orice utilizator, indiferente de nivelul de pregatire, poate realiza rapoarte „real-time” pe mai multe dimensiuni. Cu ajutorul acestei componente, raportarile periodice catre DRG, SIUI, Dosar Electronic de Sanatate si Concedii medicale se pot realiza in mod automatizat prin conectare directa la serverele SIUI cu preluarea automata a raspunsului si analiza acestuiia pentru corectii si reraportare.
Automatizeaza calculul si emiterea Decontului Pacientului conform reglementarilor in vigoare, iar pentru mediul privat (sau pentru mediul public – cazul pacientilor neasigurati) calculul automat al valorilor de Plata, avand la baza prevederile contractuale incheiate cu pacientul ininte de internare (Contracte Pachete Servicii). Prezinta mai multe optiuni de emitere – Decont Consumuri conform reglementarilor legislative in vigoare, condensat sau detaliat sau Decont Financiar – baza de facturare a prestatiilor. Ca si continut prezinta toate informatiile de consum cantitativ, pret si valoare pe capitolele – Cheltuieli aferente Spitalizarii (Zile spitalizate pe Tip Rezerva in Sectie), Cheltuieli cu Hrana, Cheltuieli Investigatii Laborator, Cheltuieli cu Alte Servicii Medicale, Cheltuieli Diverse, Cheltuieli Transport, Cheltuieli Medicamente, Cheltuieli Materiale sanitare si Proteze/Dispozitive. Pornind de la emiterea Decontului Financiar, in integrarea cu solutia Billing, asigura transferul si automatizarea procesului de facturare si incasare a prestatilor.
Asigura interfata de completarea a serviciilor specifice ATI CRITIC pentru fiecare Foaie de Observatie in scop de determinare a scorului OMEGA.
Pentru o utilizare avansata, este importanta asigurarea interfetei cu Laboratorul, Ambulatorul de Specialitate si Radiologia plecand de la nivelul Foilor de Observatie ale pacientilor Internati. Prin intermediul acestei interfatari se asigura trasabilitate, utilizarea resurselor comune de Informatii, comunicare directa interdepartamentala si evitarea dublei operari de Informatii. De le nivelul unei F.O. se pot deschide in mod asistat Cereri de Investigatii de Laborator si transmite digital (prin intermediul sistemului) catre Laboratorul de Specialitate (intern si/sau extern dupa caz), asigurand suplimentar si inregistrarea consumului de Investigatii pe F.O..Deasemenea se pot urca Cereri de consultatii si/sau investigatii radiologice pe acelas principiu, precum si asigurarea programarilor la Consultatii in cabinetele de Specialitate Ambulatorii pentru pacientii internati. Orice rezultat al cererilor de consultatii/investigatii se vor regasi in mod facil la nivelul Foii de Observatie a pacientilor fara a mai fi necesare solicitari suplimentare. Se asigura prin aceasta interfatare o comunicare bidirectionala intre structurile clinice si paraclinice din cadru spitalului pe principii de solicitare si primire rezultat, asigurat de catre Sistemul Informatic.
Pentru a putea asigura administrarea de medicamente/ materiale sanitare pe Pacient, orice Spital trebuie sa isi organizeze o Gestiune de Farmacie de Circuit Inchis.
Pentru acoperirea acestui deziderat se pune la dispozitie in completare, o solutie complexa si completa pentru gestiunea stocurilor de medicamente din cadrul farmaciilor de circuit inchis (Farmacii de Spital). Aceasta permite înregistrarea tuturor intrarilor/ iesirilor de medicamente (conform lista CNAS) pe loturi si date de expirare, actualizarea în simultan a stocului de medicamente si realizeaza organizarea evidentei stocului de medicamente pe oricate gestiuni cu înregistrarea tuturor iesirilor (foaie de condica, factura, retur, etc.). Alte facilitati ale solutiei, fara a se limita la acestea: inventarierea stocurilor de medicamente, verificarea preturilor maximale, emiterea documentelor contabile necesare (NIR, nota de transfer, bon de consum etc.) si a inregistrarilor contabile aferente, descarcarea automata a stocului conform metodelor impuse de legislatia în vigoare si calculul foilor de condica pe medic/sectie/F.O., etc.cu pastrarea unui istoric al evolutiei stocului, inregistrarea consumurilor pe sectii de spital si F.O., realizarea elaborarilor si a magistralelor, introducerea foilor de condica din sectie si/sau consultarea stocului de medicamente din farmacie de catre sectii, prin interfata de Medicatie – FC Electronica. Asigura raportarea automata a consumului de medicamente FARMCI si NHPCJ si generarea rapoartelor de miscare si centralizare consum pentru sustinerea acestora. Suplimentar, este interfatat cu Hub-ul OSMR in cadrul proiectului de serializare a medicamentelor. Se integreaza nativ cu solutia ERP PAA pentru o solutie completa (cu aplicabilitate si catre institutiile publice, dar si centrelor medicale private), asigurand prelucrarea informatiilor pana la nivel de inregistrare contabila.
Aceasta componenta are ca principal scop colectarea, stocarea si reprezentarea tuturor informatilor medicale prelucrate in cadrul sistemelor informatice pana la nivel de pacient, consultatie, cerere de investigatii, foaie de observatie Este de un real ajutor medicului curant si nu numai in ceea ce priveste accesarea rapida a istoricului medical al unui pacient. Datorita adaptabilitatii, orice informatie medicala prelucrata, indiferent de specialitatea medicala, poate fi reprezentata organizat si structurat in interfetele solutiei.
Portal web pacient – Portal de Sanatate, alternativa la dosarele clasice de sanatate ale pacientilor. Platforma online asigura pacientilor acces la propriile informatii medicale privind datele de identificare, lista consultatiilor efectuate si rapoartele medicale ale acestora, lista seturilor de analize de laborator efectuate si buletinele de Laborator cu rezultatele aferente, lista programarilor la consultatii, lista internarilor si detaliile acestora – inclusiv documentele adiacente, lista prescrierilor de medicamente si detaliile acestora precum si informatii financiare rezultate din relatia acestuia cu centrul medical.